Persbericht: WijkLeerbedrijf Venray officieel geopend

‘Samen niets doen is ook iets doen’

Het WijkLeerbedrijf Venray is op maandag 18 april officieel geopend. In het WijkLeerbedrijf volgen deelnemers een opleiding tot Helpende zorg en welzijn. Tijdens hun stage bieden zij kleinschalige hulp aan inwoners in Venray.

Het idee achter het WijkLeerbedrijf is dat inwoners hulp krijgen en de deelnemers van het WijkLeerbedrijf tijdens hun stage ervaring opdoen in de praktijk. De activiteiten van de deelnemers zijn voornamelijk gericht op huishoudelijke zorg en ondersteuning van en omgang met bewoners die hulp nodig hebben. Het gaat nadrukkelijk om zorg en hulp of ondersteuning die niet voor een indicatie vanuit de Wet maatschappelijk ondersteuning (Wmo) of de zorgverzekering in aanmerking komt en die niet de bestaande familie- of burenhulp vervangt.

opening venray1

Fotograaf: Saskia Hoedemaekers

Terrasje

De deelnemers verrichten niet alleen lichte en aanvullende huishoudelijke werkzaamheden, ze begeleiden bijvoorbeeld ook (oudere) inwoners bij het boodschappen doen, of naar de bibliotheek. Of lekker even op een terras in de zon zitten, zoals de heer Rovers vertelde tijdens de opening van het WijkLeerbedrijf. “Ik woon in een torenflat in het centrum en ben vrij geïsoleerd en alleen. Dus ik was wel blij met die folder in de brievenbus. Maar het is dat de buren mij hebben aangemeld, zelf had ik het denk ik niet gedaan. Ik bleek in aanmerking te komen voor twee keer per week ondersteuning. Nu kom ik dus twee keer per week buiten. Fijn. En we leren van elkaar, want op het terras zitten is volgens hun ‘niets doen’, maar voor mij is het toch echt  ‘iets doen’.

Leren van elkaar

Indra is een van de deelnemers van het WijkLeerbedrijf die de heer Rovers in het kader van haar opleiding ondersteunt. Ze doet licht huishoudelijk werk, strijkt af en toe de was. En gaat dus  mee koffiedrinken en boodschappen doen. Acht uur per week zit ze in de schoolbanken, en daarnaast doet zij twintig uur praktijkervaring op. Dat levert over twee jaar een diploma op. De deelnemers worden begeleid door twee coördinatoren, die ook regelmatig meegaan naar de cliënten. Van de inwoners die de hulp ontvangen wordt als tegenprestatie gevraagd feedback te geven aan de deelnemers, zodat die uit de eerste hand leren wat voor klanten belangrijk is in hun werk.

Heeft u interesse in ondersteuning voor uzelf of voor een bekende? Neem dan contact op de coördinator via Jolanda Barents  (06-21 12 37 54  of Marja Smits (06-11 75 21 76), of via venray@WijkLeerbedrijf.nl.